Három dolog az élethez: "légy azokkal, akik megmosolyogtatnak, nevess annyiszor, ahányszor csak levegőt veszel, és szeress addig, amíg csak élsz!!"

2011. szeptember 8., csütörtök

A cukor...

Van egy kedves barátom, akivel igaz már régen találkoztam, de nagyon sokat tanultam tőle az egészséges táplálkozásról, és hogy mi a jó a testnek és mi a méreg a testnek. R mindig azt mondta, hogy a CUKOR AZ MÉREG!! Na ez a mondat máig bennem van, és azóta nagyon sokat olvastam róla. 
Sajnos ma már nehezen találunk olyan élelmiszert, ételt, gyümölcsöt, pékárut...stb, amiben a cukor bármely fajtája ne legyen összetevő. Mégis én azt mondom és én is próbálom ezt a gyakorlatba átültetni, hogy amikor csak lehet kerüljük a cukrot.

A kedvenc könyveknél jobb oldalon a blogomon szerepel A pH csoda című könyv. Ezt a könyvet R-től kaptam, és azon nyomban kiolvastam, ittam a szavakat :))) Nagyon érdekesen írja le Robert Young a különböző táplálékok testünkre gyakorolt hatását. A cukorról azt írja összefoglalva, hogy táplálja a káros mikroorganizmusokat úgyanúgy, ahogy a benzin táplálja a tüzet. A mikroorganizmusok a cukor minden formáját kedvelik, legyen az fehér vagy barna cukor, glüköz, méz, nádcukor stb., de különösen azokat, amelyek hirtelen emelik meg a vércukorszintet. Amikor az élesztőt cukorral kell erjeszteni és a pékek is ezt adják hozzá a tésztához és emiatt emelkedik meg a kenyér...
Minél több cukorhoz jutnak a káros mikroorganizmusok, annál gyorsabban szaporodnak és minél gyorsabban szaporodnak, annál intenzívebben bontják le és erjesztik az ember testét belülről....
Persze az embernek szüksége van némi cukorra, de azt azokkal a táplálékokkal bőven megkapjuk amiben nem is sejtjük, hogy benne van. Akár a zöldségekben lévő cukrot is említhetjük itt, de azt az enyhébb cukrot legalább könnyebben feldolgozza az ember szervezete.

Sajnos hajlamosak vagyunk a cukrot mesterséges édesítőszerekkel helyettesíteni, viszont ezek éppen olyan rosszak, mint a cukor...ha nem rosszabbak :(. 
A mesterséges édesítőszerek is savasítanak. A szervezetben mind halálos savakká bomlanak le. Például amikor aszpartamot fogyasztunk, annak az egyik alkotórésze, a metilalkohol formaldelhiddé alakul át, ami egy halálos idegméreg és ismert rákkeltő anyag!! És ezek után itt még nem fejeztük be, mert a formaldelhid továbbalakul hangyasavvá....na jó nem is folytatom, mert regényt lehetne ebből írni. :)
Ha kicsit utánaolvasunk a mesterséges édesítőszerek nagyon sok panaszt okozhatnak illetve súlyosbíthatják az adott betegségeket a fejfájás, migréntől kezdve az izomgörcsökig és hallás-látásvesztésig....

Persze felmerül a kérdés, hogy akkor mivel édesítsünk???? Ennek én is utána mentem az interneten és két dolgot találtam, ami természetes édesítő. Az egyik a Stevia, a másik az Agavé. Persze ne kövezzetek meg, biztos van még más használhat is, de én végül e kettő mellett döntöttem.

A Stevia Rebaudiana egy Dél-Amerikában őshonos növény, amelyet az ott lakok elsősorban tea édesítésére, étvágycsökkentésre és bizonyos bőrbetegségek gyógyítására használják. Akár a Candida diétához is felhasználható, mivel állítólag nagy gombaölő hatással rendelkezik. Mivel többszörösen édesebb mint maga a cukor, ezért egy csepp is elég akár a kávénk édesítéséhez.
Már nálunk is létezik maga a Stevia növény, amelyből ki lehet nyerni az édes cseppeket, illetve reformboltokban kapható tabletta és folyadék formában is.
Én a folyadékot használom, elég sokáig eltart, kis üvegben van, vihetem magammal akár kávézóba, vagy bárhova és azzal édesíthetem a finom italaimat ;). Süteményben is kipróbáltuk már, ott is helyt állt :). Én nem érzem mellékízét, de lehet más érzékenyebb ezekre az édesítőkre még ha ez teljesen növényi is.De mint minden nem fehérített, nem agyonszínezett, aromatizált élelmiszernek van mellékíze....

Az Agavé nedvet az Agavé növényből nyerik ki. állítólag minél idősebb a növény annál több nedvet ad ki. Ez a lé fruktózt és glüközt tartalmaz, de található benne még vas is. Ebből is kevés mennyiség szükséges, és ha jól tudom mindkét édesítőt fogyaszthatják cukorbetegek is. Ezt én még nem kóstoltam, ha valakinek van tapasztalata szívesen fogadom :).

Tény ami tény, hogy sajnos nagyon megszoktuk mi az "édes életet":). Szeretjük ami édes, hozzá vagyunk szokva ahhoz, hogy ebéd után egy kis édesség...desszert. Próbáljátok ki azt, hogy pl a kávét édesítés nélkül igyátok...én kipróbáltam pár hétig. Érdekes volt, de megszoktam. Maga a kávé ízét éreztem és nem az édes ízt...ezzel akkor van baj, ha valahol rossz minőségű kávét iszunk :)))). Na de mindegy is. Élveznünk kell az ízeket, és szerintem vissza lehet szokni arra, hogy kevesebb édesítést használjunk az ételeinkbe italainkba. 

Van egy kollégám, aki a kis eszpresszóját úgy itta, hogy rakott bele kb két kávéskanál tejport (!), és három db kockacukrot!!! Elkezdtem puhítani, hogy csak próbálja meg mindig kevesebb cukorral inni, mert így igazán nem is a kávét issza, hanem maga a cukor löttyöt, mert hogy ott kávé íz nem volt az tuti...egyszer aztán egy cukrot tett bele és megitta....és azóta mindig egy cukorral issza, sőt otthon állítólag mézzel. Nos ez szerintem már haladás :). 
Erről a témáról nagyon sokat lehetne írni, de ide most ennyi került, szerintem egy kis ízelítőnek ez is elég volt.

Láttátok az Ízek, Imák, Szerelmek című filmet Julia Roberts-el? :) Nosss ízekre felllll, élvezzük az ízeket, ne csak együk az ételeket!!!! :-)

Szép estét Mindenkinek!

4 megjegyzés:

  1. Van egy olyan ismerősöd is, aki mézzel issza a Duna kvt, a spontán kvt, ami nagyon finom:)

    VálaszTörlés
  2. ...hehe, ha minden ismerősömet leírnám, hogy ki hogyan issza, és milyen jókat változott akkor egyfolytában írnom kéne az oldalakat :D Most ennyi fért bele;) De ezek az ismerősöknél való változások, számomra mind pozitív dolgok...főleg a spontán mézes kávék :))

    VálaszTörlés
  3. Példaértékű úton jársz, amit én csak az alkalmi mézes kvval tudok támogatni:) Bár azt nem tudom, mennyire egészséges, de a cukornál minden bizonnyal:)

    VálaszTörlés
  4. ...köszi, "lájkolom" a bejegyzésedet. Üdvözlet a lelkes olvasók között :)

    VálaszTörlés